منزلت شب قدر/ رهپویان قرآن
 
گوناگون:مطالب متنوع علمي،مذهبی،فرهنگی ، سیاسی ، اقتصادی و ...
كاري از كافي نت صدرا - بندرشرفخانه
 
 

چرا آنرا شب قدر نامیده اند ؟
.....................................
از آنجا که واژه  «قدر» دارای معانی مختلفی همچون  « عظمت و بزرگى» ؛ « تضییق و تنگ كردن یعنى در آن شب از كثرت ملائكه روى زمین تنگ میشود »، و « تقدیر و سرنوشت»  است (1)، لذا در  علت نامگذاری  این شب  , به شب قدر ؛ بیانهای مختلفی از بزرگان دین وارد شده است .

 
1 : برخی از بزرگان دین فرموده اند که چون «قدر» به معنی تقدیر و اندازه گیری است و خدای  سبحان در این شب  , حوادث یک سال را (از قبیل مرگ وسعادت و روزی و ...) مقدر می کند , به همین خاطربه این شب  ؛  شب قدر گفته شده است .

البته قول این گروه از مفسرین  را هم لغت وهم روایات و هم آیات قرآن ,  تایید می کند .

 
راغب می گوید :و قوله :( إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْر ) أی: لیلة قیّضها لأمور مخصوصة
یعنی شب قدر شبی است که خدای سبحان آنرا برای امور مخصوصی آماده ومقد ر نموده است .(2)
و آیه 3 و4 سوره مبارکه دخان هم بر همین معنا دلالت دارد .(إِنَّا أَنْزَلْناهُ فی‏ لَیْلَةٍ مُبارَكَةٍ ......فیها یُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكیمٍ )
یعنى شب قدر شبى است كه هر امرى از امور بر طبق حكمت الهیه تفصیل و تبیین مى‏شود كه در اینجا تعبیر  « یُفْرَقُ» اشاره به این است كه همه امور و مسائل سرنوشت‏ساز در آن شب مقدر مى‏شود .(3)
كه ایگونه تفسیر كردن آیه ؛  هماهنگ با روایات بسیارى است كه مى‏گوید در شب قدر ؛ مقدرات‏ یك سال همه انسانها تعیین مى‏گردد، و ارزاق، و سرآمد عمرها، و امور دیگر، در آن شب تفریق و تبیین مى‏شود.(4)

و اما روایات موافق با این معنا 
امام رضا عیله السلام  می فرمایند :( ِیُقَدَّرُ فِیهَا مَا یَكُونُ فِی السَّنَةِ مِنْ خَیْرٍ أَوْشَرٍّ أَوْ مَضَرَّةٍ أَوْ مَنْفَعَةٍ أَوْ رِزْقٍ أَوْ أَجَلٍ وَ لِذَلِكَ سُمِّیَتْ لَیْلَةَ الْقَدْر)
  رمضان ماهى است كه در آن تقدیرات و مسائلى كه در آن سال از نیكى و بدى، خیر و شرّ نفع و ضرر، سود و زیان، و زندگى و مرگ و بهره روزى هر فرد تعیین میگردد (در شب قدر كه در این ماه میباشد) و بهمین جهت است كه آن شب را «قدر» میگویند).(5)

 

 
2 : برخی از مفسرین  «قدر» را به معنای بزرگی وعظمت, معنا کرده اند به دلیل اینکه در آیه 74 سوره مبارکه حج , قدر به معنای  عظمت است .
(مَا قَدَرُواْ اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ ) یعنی مشركان خدا را آن چنان كه  حق عظمت او بود تعظیم نكردند و نشناختند .لذا بر این اساس ,  این شب را «لیله العظمه» گرفته اند .

شب قدر و بخشش گناهان 
....................................
از جمله ویزگیهای این شب شریف , بخشیدن شدن گناهان وعفو عاصیان ومجرمان است  و چه بدبخت ودرمانده است آنکس که در این شب , مورد بخشش و غفران واقع نشود .
رسول گرامی اسلام فرمودند : (تُغْلَقُ فِیهِ أَبْوَابُ النَّارِ وَ تُفَتَّحُ فِیهِ أَبْوَابُ الْجِنَانِ فَمَنْ أَدْرَكَهُ وَ لَمْ یُغْفَرْ لَهُ فَأَبْعَدَهُ‏ اللَّهُ )
کسی که شب قدر را درک کند وبخشیده نشود ؛ پس خدا او را از رحمت خویش درو می سازد .(6)
و در جای دیگر فرمودند :هر کس که از فیض شب قدر محروم گردد , از تمام خیرات محروم شده است .(7)
لذا انسان باید در این شب رحمت , تلاش کند ومقدمات ورود به آن را فراهم  کند , از گناه دوری کند به یاد خدا باشد  تا غفران الهی شامل حال او بشود .

قرآن کتاب نور و روشنایی است که سعادت و نیک بختی انسانها را  ؛ در پرتو عمل به مضامین بلند ونورانی خود می داند .هر کسی را که مشتاق بهشت است باید او را پیروی کند و آنکه مخالف اوست قطعا آتش قهر وغضب الهی در انتظار اوست .

قرآن کتابی است که تمام چیزهای که در راستای رسیدن به قرب الهی بدان نیاز است ؛ در آن وجود دارد.
اما بهترین توصیه او به انسانها این است که (إِنَّ خَیْرَ الزَّادِ التَّقْوى)(بقره _197)
و شاید بتوان همین تقوای الهی را بهترین عمل ؛ برای این شبهای عزیز در نظر گرفت .

و  قرآن کریم  خیلی قشنگ وزیبا ؛ سیمای پرهیزکاران را به تصویر کشیده است .

(الَّذِینَ یُنفِقُونَ فىِ السَّرَّاءِ وَ الضرَّاءِ وَ الْكَظِمِینَ الْغَیْظَ وَ الْعَافِینَ عَنِ النَّاسِ ...)(آل عمران _134)

(إِنَّ اللَّهَ مَعَ الَّذِینَ اتَّقَوا) (نحل _138)

(إِنَّمَا یَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِین) (مائده _27)

حقیقت تقوی 
.....................
به نظر شما چه کسی میتواند حقیقت تقوا را مثل اهل بیت عصمت وطهارت ؛ بیان بفرماید ؟
اهل بیتی که خود صاحب شب قدر هستند و شب قدر خود سند زنده ای است بر استمرار ولایت و امامت آنها .
امام صادق علیه السلام می فرمایند : (التقوی ؛ أن لا یَفقِدُكَ‏ اللَّهُ حَیثُ أمَرَكَ، وَلا یَراكَ حَیثُ نَهاكَ )
تقوی آنست که خدا تو را در موردی که امر کرده است ؛ غائب نبیند ودر موردی که  تو را نهی کرده است ؛ حاضر نبیند .(8)


والحمد لله رب العالمین
...............................


منابع :
............................................................................................................

1 :  تفسیر نوین ، ص: 275
2 : ترجمه مفردات، ج‏3، ص: 141
3 : مرحوم علامه طباطبایی در  جلد 18 صفحه 140 تفسیر دیگری برای آیه دارند.
4 : تفسیر نمونه، ج‏21، ص_153
5 :  عیون أخبار الرضا علیه السلام ؛ ج‏2 ؛ ص116
6 : الكافی (ط - الإسلامیة)   ج‏4  باب فضل شهر رمضان
7 : کنزل العمال ج8 
8 : منهاج البراعة فی شرح نهج البلاغة (خوئى)، ج‏12، __ بحار الانوار ج70

 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 17 مرداد 1391برچسب:, :: 12:6 :: توسط : حسين

درباره وبلاگ
به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان گوناگون:مطالب متنوع علمي،IT ،فرهنگ،سياست واقتصاد و ... و آدرس goonagoon2.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 20
بازدید دیروز : 16
بازدید هفته : 41
بازدید ماه : 69
بازدید کل : 81094
تعداد مطالب : 105
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 1

بندر شرفخانه آنلاین